Co jest dla nas w Ziarenku ważne?
Wewnętrzny spokój dorosłego, jego uśmiech i pogoda ducha są otuleniem dla emocji dziecka. Szczególnie, gdy zdarzy się gorszy dzień. Bliskość opiekunki, jej uważność na to co jest w dziecku, przytulenie, obecność, dotyk sprawiają, że dzieci czują się bezpieczne jak w domu. Przyjmowanie uczuć dziecka, które się właśnie pojawiają, tak jak u każdego człowieka, bez względu na wiek, daje mu poczucie akceptacji. Nie oznacza to oczywiście zgody na każde jego zachowanie. Czasem trzeba przekierować uwagę, rozpuścić emocje, pokazać, że “tak” nie robimy, bez obciążania dziecka winą czy odpowiedzialnością za to, co się zdarzyło. Ono się uczy, więc ma prawo nie umieć, czy popełniać błędy.
Obecność, to też rozmowa czy wysłuchanie tego, co dziecko ma do powiedzenia.
Dzieci tego potrzebują.
Czy my, dorośli, nie tego oczekujemy od najbliższych?
Klubik jako bezpieczna przystań, gdzie bodźców i wrażeń jest w sam raz.
Przyjazna, otulająca przestrzeń, ale też taka, która inspiruje do działania. Różnorodne zabawki i aktywności, zachęcają, ale nie zmuszają do niczego. Zawsze można zostać z boku. Ważne, by dziecko miało wybór.
Dbamy o rozwój motoryczny, który wspiera integrację sensoryczną. Jednocześnie, w trosce o wysoko wrażliwe maluszki, w salach jest kilka kącików, które otulają, wyciszają, dają możliwość schowania się, gdy bodźców i wrażeń jest za dużo.
Rozwój człowieka jak budowanie domu
Z rozwojem człowieka jest jak z budowaniem domu. Na początku tworzone są fundamenty, których nie widać, ale stają się oparciem i podstawą całego bytu. To rozwój motoryczny, poczucie bezpieczeństwa i wartości siebie.

W Klubiku troszczymy się o to również poprzez rozwój umiejętności motorycznych i koordynacyjnych – bowiem, kiedy ciało słucha i daje możliwości, by eksplorować świat według własnych pomysłów tzn.: wdrapać się wysoko, schować się gdzieś, czy pobiec szybko, to budzi się zaufanie do samego siebie i przekonanie, że “dam radę”, “poradzę sobie”. Poczucie wartości, sprawczości i zaufanie do siebie bazują na własnych dokonaniach i umiejętnościach i dzięki temu znikają oraz rozpuszczają się lęki i obawy. Pojawia się przekonanie: “przecież sobie poradzę”.
Zbyt szybkie i bezpośrednie rozbudzanie w dziecku jakości związanych z głową, myśleniem czy świadomością może skutkować większym lękiem, obawami, brakiem odwagi do podejmowania wyzwań, staniem z boku, z dystansem do świata. Natomiast podejmowanie działania niweluje ten dystans i owocuje zaangażowaniem i pasją.
Przyspieszanie rozwoju poprzez zbyt wczesne rozbudzanie sfery myślenia i świadomości z intencją, by dziecko szybciej się rozwijało, przynosi wtedy odwrotny efekt.
Na stymulowanie głowy jeszcze jest czas. Teraz – w pierwszym siedmioleciu dziecko ma ważniejsze, czyli bardziej fundamentalne rzeczy do zrobienia. To nie jest tak, że głowa nic nie robi, bowiem nauka mówienia i słuchania, integracja sensoryczna, obserwowanie, poznawanie świata, wyciąganie wniosków z własnych działań i doświadczeń to już jest bardzo dużo.
Tak dużo, że czasem potrzebna jest drzemka.
Co nas inspiruje:
- Rytm dnia, który buduje w dzieciach poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, daje dziecku stałość i stabilność w świecie, w którym zachodzi tyle zmian.
- Edukacja przez sztukę: malowanie, śpiew, korowody i ruch pomagają wyrazić emocje i rozwijać kreatywność.
- Materiały naturalne: drewniane zabawki, tkaniny, wosk i wełna stymulują zmysły i budują bliskość z przyrodą oraz obdarzają rozwijający się zmysł dotyku dziecka bogatymi i różnorodnymi doświadczeniami: faktur, twardości, ciepła, wagi, struktury.
- Zrównoważony i harmonijny rozwój wszystkich sfer człowieka.


RODZICIELSTWO BLISKOŚCI I POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY – NVC
- Bezpieczna więź: Każde dziecko czuje się wysłuchane i akceptowane.
- Czuła opieka: Nasze opiekunki potrafią uspokoić masażykami, łagodnym i ciepłym tonem głosu, śpiewem, uśmiechem i pogodą ducha, aby wspierać poczucie bezpieczeństwa.
- Empatyczna komunikacja: Uczymy maluszki i rodziców wyrażania potrzeb i emocji na ich poziomie, w sposób wspierający relacje. Bliskie jest nam podejście Porozumienia Bez Przemocy – NVC.
- Ciepło emocjonalne: Tworzymy atmosferę akceptacji i zrozumienia, w której każde dziecko może poczuć się zauważone, ważne i kochane.
INSPIRACJE: EMMI PIKLER I REGGIO EMILIA
- Metoda Emmi Pikler: Opiera się na zaufaniu do naturalnych kompetencji dziecka i spokojnej, pełnej szacunku opiece. Dzieci mają czas i przestrzeń, by samodzielnie odkrywać otoczenie i swoje możliwości ruchowe. Opiekunowie nie przyspieszają ich rozwoju, lecz cierpliwie obserwują i wspierają w odpowiednich momentach.
- Reggio Emilia: W centrum tej filozofii znajduje się dziecko jako twórczy i kompetentny uczestnik procesu uczenia się. Dużą wagę przykładamy do dokumentowania działań dzieci, wspólnego tworzenia projektów i organizowania przestrzeni sprzyjającej eksploracji i dialogowi.